Herhalen, schema’s en testen

Posted on 23 januari 2011

1



Examens, testen, het zijn allemaal momenten waarop we als leerkrachten proberen in te schatten of de leerling of student de leerstof begrepen heeft of de vaardigheden onder de knie.

Nu blijken testen onmiddellijk na het doornemen van leerstof een behoorlijke effectieve leermethode te zijn, volgens een recent artikel gepubliceerd in Science. De onderzoekers vergeleken de volgende 3 methodes:

de leerstof regelmatig herhalen
Schema’s/samenvattingen opstellen van de leerstof
over de geziene leerstof onmiddellijk een test geven.
Er was ook nog een controlegroep die geen enkele methode gebruikte. Wat blijkt de eerste twee methodes geven aan studenten vooral het gevoel dat ze iets bijleren, de test-methode zorgt er voor dat ze tot 50% meer van de inhoud onthouden als men de resultaten na een week controleerde.

Als men in een volgende stap vaardigheden onderzocht met enkel de test-aanpak en de schema-aanpak, bleek deze laatste methode op korte termijn het meeste effect te hebben, maar een week later bleken de resultaten van de test-aanpakgroep terug een stuk beter…..

Posted in: Méli-Mélo