Vlinders-Bont Zandoogje

Posted on 27 april 2009

4



 
 
Door Agnès de la Valeur 
 
Gisteren liep ik een "verjaardagswandeling" door het Drentse landschap met (natuurlijk) de camera in de aanslag. Vergeleken met vandaag was het een prachtige dag en was er van alles te fotograferen in de natuur met mooi licht… eigenlijk heb ik nooit eerder vlinders gefotografeerd in de vrije natuur(wel in de achtertuin), maar nu zat er een prachtig exemplaar wel heel mooi te wezen op een takje tussen hoge grassprieten-zijn vleugels in-en uitklappend in het zonnetje. Van Natuurforser heb ik net begrepen dat het een Bont Zandoogje is. Leuk….. Heb ook nog even wat informatie opgezocht. Er zijn twee soorten las ik net, een soort met oranje vlekken, maar die komt meer in Zuid-Europa voor en één met flets gele vlekken. De spanwijdte van de vleugels is 32 tot 42 mm. Op de foto lijkt het een heel grote vlinder, maar je ziet hem haast niet tussen de grassprieten. Het mannetjes is iets kleiner dan het vrouwtje en heeft rondere vleugeltippen en een vagere tekening. Dus wat zal dit zijn?

Wat ik verbazingwekkend vind is dat de vlinder maar ongeveer 3 weken leeft. Dit is dus een heel unieke foto. Er zijn wel twee tot drie generaties per jaar. De vlinder overwintert als rups of als pop.De vliegtijd is van februari tot en met oktober.We kunnen ze dus nog even tegenkomen. Nou ik ga er voortaan meer op letten. Jammer is dat de mannetjes vrij fel tegenover soortgenoten schijnen te zijn. Ze jagen andere mannetjes van dezelfde soort  zelfs weg……….Zo mooi en toch……

Foto:© Ange – http://limbo-ange-art.spaces.live.com/

Foto: © Godfried – http://wandeltochten.spaces.live.com/

Posted in: Méli-Mélo