De electrische auto

Posted on 15 maart 2009

0



 
De vraag is waarom er niet meer electrische auto’s zijn terwijl de accu’s en electromotoren goed zijn en er is een goed werkend mobiel internet voor de communicatie tussen de auto en het oplaadpunt. Gezien de toekomstmogelijkheden zou het een onderdeel van een nieuw Green New Deal kunnen worden. Wat er tot nu toe ontbrak, waren innovatieve businessmodellen. Maar die zijn er nu, waarvan er één werd bedacht door Shai Agassi, die er een onderneming om heen bouwde: het Amerikaanse bedrijf Better Place, die een betere infrastructuur wil aanleggen om het electrisch rijden tot een succes te maken.
 
 
Er is ook een plan om de aanschafkosten van een electrische auto omlaag te brengen: zo kost een electrische wagen ongeveer net zo veel als een wagen met een verbrandingsmotor. Maar een accu van 24 kilowatt/ uur, nodig voor een actieradius van 150 km, kost tussen de 8000 en 12000 euro, wat de electrische auto twee keer zo duur maakt. Daar staat wel tegenover dat de electrische wagen efficienter omgaat met energie in vergelijking met wagens met een verbrandingsmotor. Maar de consument kijkt vooral naar de aankoopprijs en de automobielindustrie neemt de  electrische wagen as in productie als er vraag naar is. 
 
Better Place zegt dat het een oplossing heeft voor de infrastructuur: de consument koopt een wagen zonder accu en "krijgt" die dan vervolgens van Better Place. Het concern levert er tevens een oplaadstation bij voor thuis, of een oplaadpaal voor in de straat, zodat de accu opgeladen kan worden. Het concept lijkt op de manier waarop in Nederland mobiele telefoons worden verkocht| telecombedrijven subsidieren als het ware het dure telefoontoestel, waarna het wordt terugbetaald met het belabonnement.
 
Het "tanken" van stroom uit een normaal stopcontact duurt uren, wat bij voorkeur s’nachts plaats kan vinden en als de accu geladen is, is er een actieradius van 150 kilometer. Op de langere afstanden  is het trage opladen een probleem, niet iedereen wil elke 150 km overnachten. Maar daarvoor wil het concern op den duur een Europees, netwerk aanleggen waar automobilisten hun lege accu kunnen laten verwisselen. Zo’n laadstation lijkt een beetje op een wasstraat, de automobilist rijdt
zijn auto naar binnen waarna deze op een lopende band komt. Terwijl de auto wordt voortgetrokken wordt de lege accu verwisseld  voor een volle accu.
 
Omdat het opladen thuis niet voor iedereen mogelijk is, niet iedereen heeft een garage, wil Better Place een aantal straten voorzien van oplaadpunten. Maar of de gemeentes hier op zitten te wachten, gezien de ervaringen met  kabel-en telecomjongens, is nog maar de vraag. Een voordeel die de gemeentes bij het gebruik van electrische wagens hebben, is dat het fijnstof wordt terug gebracht en ook de aanleg van de oplaadinfrastructuur is arbeidsintensief, tijdelijk meer werkgelegenheid zou je kunnen zeggen.
 
Wat ook essentieel is voor een succesvolle introductie is dat de overheid voorlopig een gunstig belastingklimaat hanteert voor electrische auto’s. Zo kent Nederland nu een bpm-vrijstelling voor electrische wagens en hoeven de eigenaren van die wagens geen wegenbelasting te betalen.
Posted in: Méli-Mélo