Hyves-Done or not done?

Posted on 15 februari 2009

15



Nog niet zo lang geleden was het NOT DONE als je geen Hyves-account had aangemaakt. Iedereen zat immers op Hyves: Sacha de Boer, Aaf Brandt Corstius, Wouter Bos, Jan Peter Balkenende…..Zonder Hyves-account geen aanzien, geen status. Het idee was om op een eenvoudige manier toegang te krijgen tot een netwerk, waarin je makkelijk vrienden kon maken en daardoor meer mogelijkheden om je zelf te profileren. Het concept lijkt echter achterhaald.  Een Hyves-pagina is geprefabriceerd. Je bouwt je site allemaal op dezelfde manier. Er is weinig ruimte voor creativiteit. Op die manier kun je je dus niet profileren. Daarnaast kwamen er steeds meer mensen bij die er alleen op uit waren om zoveel mogelijk vrienden te "scoren" en hoogstens bij elkaar dagelijks gingen "krabbelen". In zeer korte tijd werd het Hyves gebeuren daarmee steeds oppervlakkiger en kreeg zelfs de naam dat het alleen bestemd zou zijn voor pubers. Een aangemaakt account werd in het begin nog wel bewerkt, maar de animo om daarmee verder te gaan werd steeds minder groot. Er is op dit moment zelfs sprake van een enorme leegstand van Hyves-pagina’s, omdat hun bezitters er nooit meer komen. Het verlangen "om veel vrienden te hebben"om een zeker aanzien te realiseren lijkt overigens ook verminderd. Belangrijker is het nu geworden om aan een netwerk te bouwen, waarin mensen zitten die elkaar(voor langere duur) iets te melden hebben. En dat hoeven er geen 800 of nog meer te zijn.  Het is gewoon niet realistisch om zoveel vrienden te hebben en met allemaal een even goed contact te onderhouden. Het is net als in het gewone leven. Contact met een paar echte vrienden is genoeg. Nog dagelijks kun je lezen dat er mensen zijn die hun Hyves-account aan de wilgen hangen. Ze waren er mee begonnen, omdat het eigenlijk niet anders kon. In hun omgeving werd er naar gevraagd. Als je niet op Hyves zat, dan telde je gewoon niet mee……Ik heb mijn eigen account onlangs ook verwijderd. Als je zelf niks meer onderneemt, dan blijft de respons ook uit natuurlijk. Bovendien heb ik mijn plek gevonden op Spaces en zal daar ook niet zo gemakkelijk meer weggaan.
 
Ter illustratie nog even een verhaal dat ik gisteravond las op Space op de site van Alexandra- http://vivatetfloreat.spaces.live.com:
 
 

Ik ga zometeen m’n Hyvespagina verwijderen.(Moet trouwens wel nog even kijken hoe ik dat moet  doen) Waarom…? Omdat ik het een nutteloos en nietszeggend iets vind. Ben ooit daar een Hyve begonnen omdat men me regelmatig vroeg… “Zit jij ook op Hyves?” Ik blijf de Space zoveel leuker vinden omdat je daar toch wat persoonlijker te werk kunt gaan. Mooi blog maken, je eigen muziekje……”Kan op Hyves ook!”… uhu, maar dan wel in een beperkt vormpje welke ze voor je gieten.

Vriendjes verzamelen, “hoeveel heb jij der?”……jaiks. Bijna kinderachtig. Er staan ook mensen bij die ik persoonlijk ken, ze zullen het wel begrijpen, sommigen misschien ook niet, ook goed. Het lijkt bijna wel een statussymbool wat aan zou geven wat jij sociaal gezien voorstelt, het aantal “vriendjes”.

Ik zeg hiermee trouwens niets over het jezelf profileren en dergelijke, doe ik immers op m’n space ook. Het is alleen de manier waarop het op Hyves gebeurt……bij nader inzien dan,

not me!

Posted in: Méli-Mélo