Privacy=History

Posted on 14 februari 2009

0



 
 
 
Het college bescherming persoonsgegevens onderzoekt het gebruik van de gegevens van 2,2 miljoen Nederlanders door het mediabedrijf  Advance. Dat bedrijf handelt volgens het college mogelijk in strijd met de wet op bescherming van persoonsgegevens. De handel van persoonsgegevens is omstreden en de consumentenbond is afgelopen vrijdag een campagne begonnen om digitale persoonsgegevens van de burgers beter te beschermen. Samen met de CBP hebben ze daarvoor 10 basisregels opgesteld.
 
Advance verzamelt de gegevens via een tiental websites die gelieerd zijn aan t.v.-progamma’s van SBS en RTL. Het CBP is een onderzoek begonnen naar bevindingen van de Volkskrant en het college verwijst naar de verwerking van "bijzondere"persoonsgegevens, die aan strenge eisen moet voldoen.
 
Advance verzamelt gegevens over seksuele voorkeur, levensovertuiging, lidmaatschap, vakbond etc. Die mogen niet zonder meer worden verwerkt, tenzij de burger daar toestemming voor geeft. Het mediabedrijf voegt antwoorden samen van one-line testjes en onderzoekjes op het internet waardoor van een persoon  honderden gegevens kunnen worden gecombineerd zonder dat hij/zij dit weet.
 
Advance zelf zegt dat dat ze zich strikt aan de wet houden en vreest het onderzoek van het CBP niet. "We voldoen aan de eisen van de branchevereniging voor
dialoogmarketing, DDMA, en die zijn strenger dan de wet," aldus een woordvoerdster van Advance.
 
Zelf had ik allang het idee dat mijn persoonlijke gegevens op straat liggen. Zeker als ik kijk naar wat voor troep ik ongevraagd krijg opgestuurd.
En dat zonder het invullen van allelei enquêtes.  Moet je je hier zorgen over maken? Ik vind van wel.
 
Posted in: Méli-Mélo