allochtone kleuren in hollands grijze wateren

Posted on 27 januari 2009

4



 
Op mijn dagelijkse wandeling met mijn friese stabij kom ik zo af en toe iets bijzonders tegen. Natuurlijk net niet mijn fototoestel mee ,dus eenmaal thuisgekomen snel op de fiets terug naar de plek waar ik tussen de doodgewone huis-tuin-en keukeneenden opeens een wel zeer kleurrijk exemplaar zag: een mandarijneend (Aix galericulatus).Behalve de felle kleuren zijn de twee eigenaardig gevormde goudbruine veren aan zijn vleugels die als zeilen omhoog staan zijn uniek.
 
In zijn oorspronkelijk leefgebied (Oost-Azië) is de mandarijneend zeldzaam geworden maar hier kan je hem (want alleen het mannetje heeft de prachtige kleuren) wel eens tegenkomen.Ontsnapt uit de gevangenschap van particuliere eendenvijvers.
Mandarijneenden zoeken hun voedsel vooral op het land. Ze slapen vaak in bomen. De scherpe nagels aan hun poten zorgen voor houvast op de tak. Ook broeden doen ze doorgaans in een boom. Dat maakt ze toch een vreemde eend in de hollandse bijt…waar of niet?
 
 
 
 

Posted in: Méli-Mélo