De wondere wereld van macrofotografie.

Posted on 22 januari 2009

5



Door mijn voorliefde voor natuurfotografie, houd ik mij vrij veel bezig met macro-opnamen,en dat wil ik graag nader belichten.

 

Het is een misverstand om te denken dat je met een compactcamera geen goede macro-opname zou kunnen maken,dit type camera heeft zelfs enkele voordelen ten opzichte van de spiegelreflex, de dieptescherpte is groter en je kunt tot op een paar centimeter bij het onderwerp komen. Een compactcamera heeft een kleinere sensor dan een spiegelreflex, en dit komt de dieptescherpte ten goede.

 

Zelf werk ik met een spiegelreflex voorzien van 105mm macro-lens, en daar ben ik zeer tevreden mee. Het gebruik maken van een statief zou ideaal zijn, voor het fotograferen van een stilstaand onderwerp is dit dan ook sterk aan te raden, voor opnamen van insecten en ander kruipend en fladderend grut,is het niet haalbaar. Je kunt je voorstellen dat het beestje dat je op kiek wilt zetten,allang weer is verdwenen voor jij je statief recht hebt staan. De enige naar mijn mening goede manier is, “uit het handje”.Dit is geen eenvoudige opgave en nogal een vermoeiende bezigheid,aangezien je vaak op je knieën in een lastige en wankele houding moet werken,en probeer dan je camera maar eens stil te houden, je moet proberen je adem in te houden,en niezen is fataal!

Aangezien die kleine beestjes geen seconde stilzitten,is het nodig dat je een sluitertijd van 1/1000 gebruikt, en voor een beetje scherpte moet je toch denken aan een diafragma van f.11 De meeste spiegelreflexen zijn voorzien van Auto-focus,maar dat gebruik ik niet,handmatig scherpstellen is beter omdat Auto-focus blijft scherpstellen bij iedere beweging van het onderwerp,en daar wordt je tureluurs van.

 

De lichtomstandigheden zijn meestal niet optimaal, insecten e.d. zitten vaak onder blaadjes en tussen takjes,waardoor je weinig licht hebt. De ingebouwde flitser van de camera is niet de oplossing voor dit probleem,die geeft een knalhard licht op het onderwerp. Een ringflitser die op de lens geplaatst kan worden, geeft een mooier verdeeld licht,maar de aanschaf daarvan is nogal een flinke uitgave,en alleen zinvol als je veel macro-opnamen maakt.

De juiste witbalans bepalen is ook niet altijd simpel,natuurlijk kan de camera op Auto-witbalans worden ingesteld,maar onder omstandigheden van zonlicht én schaduwpartijen,raakt deze instelling de kluts ook wel eens kwijt. Als ik onder deze omstandigheden verwacht opnamen te zullen maken,maak ik van te voren een proefopname,en kan dan indien nodig de witbalans aanpassen,op het moment dat ik een kruipertje zie,ben ik er klaar voor.

Macrofotografie is een fascinerende bezigheid, en kan een prachtige uitbreiding van je hobby zijn, als je het nog nooit hebt geprobeerd,kan ik je aanraden om je hier eens in te verdiepen.

 

Edward.McDunn.

 

Posted in: Méli-Mélo